Как се развива детето в нашето съвремие
Днес много психолози и педагози отбелязват, че децата не се развиват така, както поколението на техните родители. За това има много причини – голямо количество информация, което заобикаля детето от раждането, повишено потребление на визуално съдържание под формата на музикални филми и рекламни клипове. Но най-важното е съвременните родители отделят на развитието на децата си много повече внимание, отколкото преди 20-30 години. Затова сред тях се появяват повече въпроси, които предизвикват безпокойство. Един от тези въпроси е късното речево развитие на децата.
Проблеми с речевото развитие на децата
Специалистите отбелязват, че съвременните деца започват да говорят с изречения по-късно, отколкото поколението на техните родители. Много свързват това с неврологични нарушения при новородените, особено при недоносените бебета, които получават шанс за живот, благодарение на съвременната медицина. Според други специалисти, късното речево развитие на детето е свързано с твърде голямо количество информация и визуално съдържание.
Другата причина, поради която детето започва да говори по-късно, се заключава в липсата на речеви контакт с родителите. Поради различни причини те започват да говорят с децата по-късно. Много хора отбелязват, че достатъчно голям процент деца на 2-3 години, както преди, продължават да говорят неправилно и неразбираемо. Също зачестиха случаите на възникване на възникване на дефекти при говорене, най-разпространите от които са невъзможност за изгаряне на звуковете „р” и „ш”. Затова и услугите на лекари и логопеди днес са по-търсени от всякога.
В миналото е било прието да се смята, че момченцата започват да говорят по-късно от момиченцата. Днес по-късното развитие на говора и неговото качество е характерно за децата и от двата пола. Съществуват и определено количество мълчаливци и такива, чиято реч е неразбираема. За подобряване качеството на речевото развитие на детето е необходима консултация с невролог и занятия с логопед.
На каква възраст детето започва да говори
Процесът на развитие на речта при малки деца се дели на няколко етапа. На първия етап бебето подава сигнали към мама с помощта на плач, впоследствие започва да възпроизвежда отделни звуци. На възраст от няколко месеца започва с гукането – резултат от произволни позиции на артикулационния апарат. Ако това не се случи, то е възможно да има проблеми със слуха.
Към края на първата година детето вече разбира, когато се обръщат към него. Може да казва мама и на други близки, да отговаря на въпросите, с които се обръщат към него. Ако майката говори правилно с детето, без да изкривява думите, то може да започне да говори на 14-18 месеца.
Смятало се, че 2 години – това е възраст, в която малкото дете знае около 300 думи, умее да говори с изречения, активно се използват всички части на речта – това е повод за безпокойство на родителите. При липса на неврологични нарушения късното развитие на речта може да е следствие на това, че възрастните говорят с него малко или недостатъчно разбираемо.
Но днес много специалисти по развитие на речта говорят за неактуалност на установените норми, които са действали до съвсем неотдавна. При много деца в предучилищна възраст, приблизително на 3.5 години, се наблюдава не само неразбираема реч, но и слабо развита фина моторика. Мненията на детските психолози и логопеди по повод късното развитие на речта се разминават. Сред възможните причини са детето в детска градина или отговорна реакция на ранно и интензивно развитие.