Когато методът на моркова и тоягата не работи, опитайте да бъдете просто родители.
В началното училище се залагат основите на отношението на детето към ученето.
Именно от 1-ви до 4-ти клас ученикът придобива познавателен интерес и мотивация към по-нататъшното обучение.
От 6 до 9 години е поредният тласък на развитие.
Психиката на децата в буквалния смисъл на тази дума жадува за познавателна дейност, докато интересът към игрите постепенно минава на втори план.
През този период е по-лесно да поддържаме присъщата за всяко дете любознателност и да я насочваме в необходимата посока. Основната роля е на родителите, а не на учителя.
Поговорихме с опитни родители как успяват незабележимо да мотивират своите деца да се учат в училище.
И ще споделим с вас 5 прости съвета, които ще променят отношението на вашето дете към уроците.
1. Мечтайте
Вашият първолак има мечта да стане някакъв?
Прекрасно – използвайте това за мотивация – заедно с детето си съставете план за знания, които са му необходими, за да стане, например, лекар.
Обяснете му, че ученето помага за постигане на поставените цели.
2. Четете преди сън
Въпреки че денят на ученика е изпълнен с най-разнообразни задачи, с уроци, с кръжоци, постарайте се да планирате час преди сън за четене за душата.
Това ще бъдат книги интересни на самото дете, такива, които ще му помагат да си почине и да се отпусне.
При желание можете да откритие художествена литература, която се преплита с темите на уроците в училище.
Новата информация със сигурност ще засили интереса на детето към предмета.
3. Знания вместо оценки
Когато се интересуваме как е преминал поредният учебен ден на детето, трябва да го питаме не за оценките, а какво ново и интересно е научило.
Само така ще ви разкаже какво ви е изненадало и поразило.
Преразказвайки ви информацията, детето незабележимо за себе си ще я закрепи в своята памет и ще се концентрира върху положителните емоции.
4. Научете го да учи
Често заради голямата претовареност на учителя, на този аспект не се обръща необходимото внимание.
Покажете на детето как да организира училищните принадлежности по такъв начин, че да му бъде по-лесно и по-удобно.
Разкажете какво сте правили вие, когато сами сте учили в училище.
5. Бъдете просто родител
Не критикувайте, не оценявайте и не сравнявайте детето с другите – с това прекрасно се справят учителите.
Ролята на родителя в нелекия процес на адаптация в училище – да помага и да изслушва.
Първо обръщайте внимание на чувствата на детето, не позволявайте на негативните емоции, които неизбежно възникват да се трупат.
Не смятайте писането на домашни за свое задължение.
Позволете на детето да ви помоли за помощ в случай на необходимост.
Помнете, че постоянният натиск по отношение на уроците само засилва стреса и прави ученето не привлекателен образователен процес, а досадно задължение.
Това е и една от причините повечето деца да изпитват такова нежелание да ходят на училище и да пишат домашни.
Не само постоянните изисквания и мърморене на учителите, а и вкъщи още повече от родителите.
С насилие, в случая не физическо, а психическо от страна на родители и учители, няма да е възможно да възпитаме у децата любов към учението.