Защо ни е необходим комплаенс?
Комплаенс – това е привързване към лечението – задължително посещение на планови прегледи, следване на лекарски препоръки по прием на лекарства и начин на живот.
Напоследък се провеждат множество изследвания, които показват, че пациентите не са склонни да изпълняват лекарските предписания, и това влошава още повече здравето им.
Защо не сътрудничим на лекарите, които ни лекуват?
Нека разберем.
1. Можем да се излекуваме сами
Все повече хора, които се грижат за своето здраве, използват цифрови технологии, за да контролират процеса на лечение.
Едновременно се увеличава и броят на пациентите, които сами си поставят диагнози въз основа на информация от интернет.
Възможността да търсим симптомите в Гугъл създава илюзия, че притежаваме лекарска компетентност.
А многобройните новини за лекарски грешки и печални последствия от реформите в здравеопазването подхранват тази илюзия.
Вероятно, опашките, необходимостта да се събличаме в лекарския кабинет и не най-приятните ситуации, с които лесно можем да се сблъскаме в клиниките, ни плашат като потенциални пациенти.
Но това не е повод да предпочетем специалист пред търсещите машини.
2. Не ни стига лекарско внимание
Почти половината от пациентите се оказват недоволни от посещението при лекар.
Това е свързано основно с претоварването на специалиста и невъзможността да отдели на пациента очакваното количество време.
Рамките на приема са строги – с оформянето на документите, а това е 35% от времето на прегледа.
За същинския преглед при педиатър или личен лекар са отредени 15 минути, невролог – 22 минути, гинеколог – 22 минути.
Що се отнася до очакванията на пациентите, характеризират се отлично от съставения преди няколко години шеговит списък.
Според него, идеалният лекар с охота трябва да раздава на желаещите номерата на своите мобилни и домашни телефони с думите: „Звънете по всяко време“.
И да има рентгеново зрение, за да не се налагат допълнителни методи на изследване.
При всяко посещение трябва да притежава неограничен запас от време.
Да изслушва спомените за младостта и политическите предпочитания на своите пациенти.
Реалността, за съжаление, предлага съвсем други условия и формат на общуване.
3. Лечението ни се струва твърде дълго
Най-голям проблем със следването на препоръки възниква при хората с хронични заболявания.
Например, при артериална хипертония много пациенти самоволно прекратяват постоянният прием на лекарства, забравят да ги пият, сами намаляват дозите, ако кръвното е в норма.
Но при хронични заболявания редовният прием на лекарства осигурява не само добро текущо здравословно състояние, задържа се и развитието на патологичния процес.
Как да се подготвим за преглед?
Въпреки неудобствата, които създава системата на здравеопазване, ефективното сътрудничество с лекар е напълно възможно.
Първото и най-важното, разбира се, трябва да му се доверим, без доверие няма да има никакво успешно лечение.
Затова ако не се доверявате на лекаря, не губете своето и неговото време, потърсете друг специалист.
А ето няколко организационни съвета, които ще ни помогнат да получим максимума от лекарския прием:
• Ясно формулирайте въпроси, които желаете да зададете, постарайте се да получите отговори на всички въпроси, с които сте дошли;
• По време на посещението не се разсейвате с разговори за политически пристрастия, препоръки на ваши роднини и други теми, които не касаят заболяването ви;
• Често отговаряйте на въпросите, дори и на тези, които понякога ви се струват несвързани с вашия проблем;
Това може да са съпътстващи заболявания, за които не смятате, че има нужда да говорите.