Учените от университета Оукланд в Нова Зеландия съставиха портрет на хората, които прекарват много време в социалната мрежа Facebook. И установили до колко социалната мрежа влияе на техния живот.
В рамките на своето изследване учените провели наблюдения на група, състояща се от повече от 11 хиляди души. В нея влизали 62,5% жените и 37,5% мъже над 18-годишна възраст. Тяхната средна възраст била 49.2 години.
Анализът показал, че сред представителките на слабия пол 69% имали профил във Фейсбук. А 58% били активни ползватели и влизали в профила си през последната седмица.
Също станало известно, че жените са по-големи почитателки на социалната мрежа от мъжете.
Същевременно много от представителките на нежния пол се чувстват нещастни и потиснати от това – те не са доволни от собственото си тяло и живот като цяло. Става дума основно за дами на възраст от 35 до 45 години.
Между впрочем удовлетвореността от живота на техните връстнички, свободни от интернет зависимости, била много по-висока.
Учените свързват това с факта, че в социалните мрежи дамите се сблъскват с фотографиите на по-млади жени. И започват да сравняват себе си, своя външен вид с това, което виждат на снимките. И често това съпоставяне не е в тяхна полза. Това удря много силно по тяхната самооценка и в резултат не са така уверени в себе си.
А по-щастливи и доволни жените потребителки на Фейсбук стават едва, след като навършат 50 години.
Следва да се добави, че общуването в социалните мрежи може да се отрази по негативен начин на настроението на човека и дори да стане причина за депресия. И това се отнася както за мъжете, така и за жените.
Както беше установено в университета на Куинсланд, ако човек усеща, че не го харесват в социалните мрежи самооценката му пада.
Учените провели експеримент, за който те поканили доброволци и ги разпределили в 2 групи. На първата група било забранено да споделят информация в продължение на 48 часа.
А втората група използвала акаунти, но те били ограничени – не получавали никакви коментари и нотификации за обновяване.
В резултат у участниците от втората група показателите за усещане за съпричастност, контрол, значимост в живота и на самооценката се понижили.
Между впрочем също се установило, че статусът в социалните мрежи за семейното положение силно влияе на отношенията в действителност.
В допълнение – едно изследване от април месец тази година, което достига до същия резултат само че по отношение на всички жени, а не само на тези над 30-годишна възраст.
Група учени от Университета на Западна Англия в град Бристол начело с професор Филип Дидрихс стигнали до заключението, че социалните мрежи крайно негативно се отразяват на самоусещането на жените.
Що се отнася до представителките на нежния пол, които прекарват много време в социалните мрежи, разглеждайки лентата с новините и профилите на своите приятели и събирайки лайкове със снимките, които качват, са започнали да страдат от явлението, което се нарича самоовеществяване.
Този термин по подразбиране означава, че жената започва постоянно да сравнява своята външност с другите жени в социалните мрежи.
А тези, които нямат профили в социалните мрежи или пък влизат там много рядко, нямат този проблеми или неговото въздействие е пренебрежимо малко.