Всеки ден от медиите и социалните мрежи върху главите ни се изсипва страшно много нужна , ненужна и страшно противоречива информация.
Що се отнася до медицината, то най-често обидени пациенти обсъждат и осъждат различни клиники и лекари, които работят в тях.
Оплакват се от всичко:
• от цвета на стените и столовете в клиниката; опашките на регистратурата;
• от телефона, който вечно дава заето;
• неправилно поставена диагноза;
• скъпоструваща диагностика;
• неефективно лечение;
• лошо отношение на персонала;
Нека сега опитаме да погледнем ситуацията от другата страна.
Какво мислят лекарите за своите пациенти?
Педиатрия и особен подход към пациентите
В тази статия ще поговорим за специални лекари – това са педиатрите.
Какво толкова особено има в тази специалност?
Детският лекар си няма работа с болното дете, но се налага да общува и с неговите родители.
Всеки родител си има своя характер, умствен багаж, житейски опит и собствен поглед върху ситуацията.
Докато едни родители изцяло се доверяват на човека в бяла престилка, други сякаш нарочно предизвикват конфликти и напрягат отношенията.
В настоящата статия събрахме няколко фрази, които най-много дразнят детските лекари и им пречат да си вършат работата. Може би някои от вас ще познаят себе си.
1. Прочетох това в Интернет
Много е жалко, че много хора на зряла възраст смятат, че в Интернет не могат да ги излъжат и да грешат.
Всичко написано там е самата истина.
Защо тогава в университетите продължават да обучават лекари по учебници, четат им лекции, провеждат се семинари, щом всичко го пише в Интернет?
Особено тревожно е, когато родителите не само поставят диагноза на детето по Интернет, но и подбират лечение чрез общуване в различни форуми.
Това увеличава значително риска от неправилна и закъсняла диагностика, грешно лечение, и което е още по-тревожно, неблагоприятен изход от болестта.
2. Приятелка ме посъветва
Това е вторият враг на лекаря след Интернет.
Това са всички приятелки, роднини, съседи, колежки и просто неравнодушни хора, които са решили да допринесат за лечението на чуждо дете.
Всеки от тях знае най-доброто средство срещу кашлица, най-ефективният антибиотик и най-правилните схеми за захранване и ваксинация.
Най-добрият аргумент в тяхна полза е, че това е помогнало на тяхното дете и от него се е излекувало.
Но тази схема на лечение не съобразява индивидуалните особености на детето и фактът, че един и същ симптом се появява при различни заболявания.
3. Ще напиша жалба срещу вас
Пишете, това е ваше право.
Но помнете, че нито един лекар няма съзнателно да постави на детето неправилна диагноза и да назначи не тези таблетки, които трябва.
Лекарските грешки са били, ще ги има и ще бъдат.
И лекарите страдат от това не по-малко, отколкото техните пациенти.
Съвсем друг е въпросът при небрежност, когато виновният наистина заслужава наказание.
Но пациентите се оплакват не само от грешки, но и това, че с тях не са поговорили както трябва, не са ги прегледали както е редно, според техните критерии.
Приели са ги по-късно.
Повечето оплаквания подлежат на проверка, стига да не са анонимни.
Не може да се каже, че лекарите не се страхуват от жалби.
Понякога много се тревожат от тях и съжаляват защо изобщо са се захвали с лекарската професия.