В професионалния и личния живот често се сблъскваме с критика.
Понякога заслужена, друг път – не.
Често ни засяга, провокира желание да спорим, да се оправдаваме или защитаваме.
Но по-разумно е да реагираме така, както го е правил Стив Джобс.
През 1997 г. след изява на Световната конференция на разработчиците на Apple Стив Джобс предлага на аудиторията да му задава въпроси.
Но вместо такива той чува доста обидна и неконструктивна критика на един от слушателите.
Подобно изявление, граничещо с оскърбление, би могло да вкара всеки в задънена улица.
Който и да е, но не и Стив Джобс.
Той се замисля за няколко секунди, които на много от присъстващите изглеждат като цяла вечност и след това поставя обидилия го на място.
По примера на този случай могат да се разграничат 5 правила как да се реагира на остра критика и на несправедливи забележки.
1. Не отговаряйте веднага
Първата мисъл, която ни идва наум при такава заядлива забележка, е да обидим човека в отговор.
Но подобна тактика няма да ни донесе победа.
Затова и никога не отговаряйте веднага, ако не желаете след това да съжалявате за казаното. Направете пауза, която ще ви позволи да успокоите емоциите и да отговорите обмислено, а не ядосано.
2. Съгласете се с критиката
Отговорът на Стив Джобс започва със следното: „Когато се опитваш да промениш нещо, е трудно да признаеш, че хора като този джентълмен са прави! В известна степен…“
Запомнете – най-добрият начин да убедиш един човек в противното, е не да се критикува, а да се търсят точки на съприкосновение.
Джобс постъпва точно така, като признава, че неговият опонент е прав.
Това минимум обезоръжава и предизвиква респект у аудиторията.
Винаги се старайте да отговаряте дружелюбно, дори да не сте съгласни категорично с позицията на събеседника.
3. Отговорете на въпроса, който бихте искали да чуeте
Този прийом се използва от политиците в хода на предизборните дебати.
Вместо отговор на конкретен въпрос те се впускат в по-общи разсъждения.
Понякога за тази цел е нужно да се перифразират въпросите на опонента.
4. Признайте си грешките
Разкажете какви уроци сте си извлекли.
Това окончателно ще предразположи аудиторията към вас.
Задължително си спомняйте, че вие и вашия екип работите много.
И се аргументирайте защо заслужавате подкрепа.
Например, Джобс завършва така: „Ще открием грешките и ще ги поправим. Но в настоящия момент е важно екипът да бъде подкрепен.
Това са стотици хора, които сега се трудят с пот на лицето. Всеки от тях се старае с всички сили“.
След това добавя: „Грешки ще се правят и в бъдеще. Избягването им е невъзможно, и някои грешки ще правим отново и отново.
И това е добре.
Това означава, че в процеса на работа вземаме решения.
Намираме грешки и ги поправяме. Смятам, че трябва да се подкрепяме един друг, когато работим заедно“.
Последната фраза Джобс вече произнася под аплодисменти.
5. Старайте се да предвиждате критиката
Разбира се, на Стив Джобс са задавали подобни въпроси и преди.
В известна степен той е могъл да се подготви за подобна ситуация.
Старайте се и вие преди презентацията, защита на проект или публично изказване да обмисляте кои точки могат да предизвикат критика.
Най-добре е предварително да се обмислят лошите сценарии за развитие на събитията.