Замисляли ли сте се на каква възраст точно сте разбрали кое е добро и кое лошо, кое е правилно и кое не? Това е интересен въпрос за размисъл, особено за родителите, чиито малчугани, те първа опознават света. Често, родителите срещат трудности в тези аспекти от възпитанието на децата, особено в случаите, когато детето е по-своенравно.
В днешната статия, ще ви предложим най-изпитаните съвети на специалистите, които да ви помогнат да запознаете детето с разбиранията за морал и справедливост.
Кога децата са способни да разберат морала
Всъщност, моралното развитие зависи от интелектуалното ниво, на което е достигнало детето. Около 4 до 7-годишна възраст децата оценяват постъпките си на базата на последиците и са неспособни да осъзнават преживяванията на другите. За тях правилата и справедливостта са неизменящи се величини.
До 11-годишна възраст по-често, споделят и отдават, тогава когато искат добро отношение от човека отсреща.
Те осъзнават, че правилата и наказанията могат да се изменят, според резултатите от определени действия. В тази възраст детето лесно осъзнава последиците и развива по-лесно чувството си за справедливост.
След 11та година, децата постепенно навлизат в пубертета, което означава, че те се изявяват все по-упорито като отделни личности с техни собствени морални разбирания.
Детето осмисля собственото си поведение, спрямо гледната точка на заобикалящите го хора. В този период, децата се влияят много от приятелите си, затова е важно да се постараете да им дадете добра основа в разбирането за морал, ценности и чувство за справедливост, преди те да са навлезнали в „бурните тийнейджърски години“.
Кога е най-лесно да въведем правила
Всеки родител знае, че когато детето знае кое не трябва да прави и спазва поставените ограничения, всичко върви много лесно. Например, в момента, в който детето свикне да мие зъбите и лицето си само преди лягане, рутината за приспиване става много по-лесна. То първо е приело миенето на зъби като правило, а в последствие, с израстването, научава, че това е една наистина полезна и силно необходима част от рутината на всеки човек.
До 3-годишна възраст е безсмислено да поставяте правила, тъй като детето няма да ги осъзнава и разбира. След това, в периода до първи клас, детето трудно научава новите правила, като в началото често ги пренебрегва.
Ако обаче детето осъзнае, че дадено правило е задължително, то ще го спазва безприкословно. На по-голяма възраст, това дали дадено правило, ще се спазва или не, се обсъжда и се преценя, според обстоятелствата.
Важно е да не затрупвате детето с правила, но когато прецените, че дадено правило е важно, то поставете ясно условията и осъществявайте стриктен и осезаем, от детето контрол, относно спазването им.