Кой не е сънувал да се събуди, „зареден“ със страшно много нови знания? Кой не е мечтал да изучи всичко, без да трябва да се поти над книгите, но с една проста система за „внедряване на капацитет“, ако може така да се каже?
Ако буквално вчера това беше по-скоро сюжет на фантастичен филм, като Матрицата, днес благодарение на развитието и на напредъка на научните изследвания и технологиите, би могло това да се превърне в реалност.
Изследователите от лабораториите HRL, базирани в Калифорния казват, че са открили начин да стимулират усвояването на нова информация чрез „зареждането“ на мозъка.
С други думи, точно както в класическата фантастика „Матрицата“, научаването на страшно много материал би трябвало да отнема точно толкова усилия, колкото човек да заспи.
Учените твърдят, че са разработили симулатор, който може да „захрани“ информацията директно в мозъка на човека и да го научи на нови умения за кратък период от време.
Те вярват, че това може да е първата стъпка към развитието на умен софтуер, който имитира онова, което сега е само във въображението на сценаристите и режисьорите на фантастични филми.
Как? Те изследвали електрическите сигнали в мозъка на обучен пилот и след това имплентирали информация, използвайки постоянна транскраниална електрическа информация при начинаещи, тъй като те се учили да карат управляват самолет на реален летателен симулатор.
Изследването установи, че начинаещите, които били подложени на мозъчна стимулация чрез електроди, прикрепени към главата, са показали с 33% по-добри умения да пилотират от контролната група начинаещи, които не били подложени на такава стимулация.
Тази система е една от първите по рода си, и е точно за стимулация на мозъка, обяснява д-р Матюс Филипс. Поне засега изглежда малко като научна фантастика, но с тази разлика, че развитието ѝ е подплатено със сериозна научна основа. Когато се опитваме да научим нещо, мозъкът се променя физиологично.
Образуват се нови връзки между отделните неврони, а старите се подсилват чрез процес, наречен нерво-пластичност. Оказва се, че някои мозъчни функции, като например езика и паметта се намират в много специфични мозъчни зони, чийто размер е колкото малкия ни пръст.
Д-р Матюс смята, че разработеният от него и екипа му метод може да се използва евентуално за „записване“ в него цялата информация необходима за дейности, като шофиране, подготовка за изпити, и научаване на чужд език.
Самият метод не е нищо, и дори е бил познат в древността. Бил е известен на древните египтяни, които още преди 4000 години са използвали електрически риби, това не е някаква научно-фантастична риба, а вид риба, която може да генерира електрическо поле.
Това електрическо поле било използвано от древните египтяни за стимулация и намаляване на болката.
Докато предишни проучвания демонстрират, че транскраниалната стимулация с постоянен електричен ток може да помогне за по-бързото възстановяване от инсулт и стимулира творческото мислене при здрави хора, изследването на лабораториите HRL едно от първите, което показва, че този метод е ефикасен за ускоряване на практическото обучение.
В този смисъл заглавието на статията изглежда малко шокиращо, но с него искаме да покажем какво би станало, ако наистина този метод позволяваше цялото научно познание да бъде „налято“ директно в нашия мозък, а в този случай говорим само за стимулация, което не отменя стандартният процес на научаване на информацията.