Развивайте ги, за да създадете приятелства, да подобрите взаимоотношенията с половинката или за да станете добър ръководител.
Лидерските качества, които са полезни навсякъде
1.Повече хвалете другите, отколкото себе си
Добрият лидер поема върху себе си малко повече вина, отколкото заслужава, и изисква по-малко уважение, отколкото му се полага.
Свикнали сме да мислим, че най-важно е да демонстрираме своите заслуги и да завоюваме своето призвание. Но едва ли ще постигнете успех, когато разказвате на другите колко хубави неща сте направили.
Хората обикновено ви оценяват по това как избирате и как постъпвате. Затова когато на ваши приятели се случи нещо хубаво, постигнали са някаква цел и са получили награда, не пестете похвалите.
Не възхвалявайте себе си, дори и с малко да сте помогнали за постигането на успех. Така, първо подчертавате положителните качества на човека и го карате да изпитва удовлетворение.
На всеки ще му бъде приятно, когато забелязвате постиженията му и ги цените. Възможно е, така да го мотивирате да се развива. Второ, давате пример. Когато сами постигнете нещо важно, не се налага да се хвалите – приятелите ще ви похвалят.
2.Демонстрирайте своите силни страни в трудни моменти
По-добре да останем в сянка и да оставим първото място на другите, особено когато празнуваме победа или нещо хубаво. Излезте отпред, когато се появи опасност. Тогава хората ще ви оценят като лидер.
Подкрепата в трудни моменти „циментира” отношенията и им помага да се развият. Може да сте завели приятел на лекар, когато е няма сили да отиде, направили сте вместо него нещо, докато е бил в депресия, или сте му помогнали да си намери работа.
Съвместното преодоляване на трудности ни сближава по-добре от всичко на света. Психологът Джеймс Греъм се убеждава в това, когато изследвал какво укрепва връзката между партньорите.
По време на експериментите 20 двойки няколко пъти дневно пишели на психолога с какво се занимават в конкретния момент, в какво настроение са и как се отнасят точно сега към половинката.
След като анализира повече от 1000 такива бележки, Греъм установява, че двойките, които редовно вършат нещо сложно изпитват повече симпатии един към друг, а техните отношения са по-близки. И това е вярно не само за романтични, но и за всякакви други взаимоотношения.
3.Да се научим да вземаме решения
Повечето хора губят много време, за да питат другите какво искат, и се опитват да постигнат всеобщо съгласие.
Лидерите вземат решения. Разбира се, мненията също са важни, но твърде дългото претегляне на варианти ЗА и ПРОТИВ често не е от полза.
За да не се губи време напразно, лидерите предлагат решение, което е на самите тях, и правят така, че другите хора да чувстват, че то произхожда от тях.
Това е приложимо както за работни проекти, така и за избор на филм или за ресторант.
Например, желаете да гледате филм с определен актьор. Кажете, че искате да гледате някакъв филм. Прочели сте, че филмът Х е много смешен. Желаете ли да гледате нещо друго?
Започнете с неопределена фраза, преминете към конкретика и завършете с въпрос, на който ще ви отговарят така, както желаете.
4.НЕ се страхувайте да бъдете уязвими
Страхуваме се напълно да се открием пред другите и да показваме своите слабости. Желаем да се скрием, за да не даваме поводи за неприятни изказвания. Но погледнете на ситуацията по друг начин – някои хора не ви харесват и вие не харесвате определени хора.
Когато се крием в опит да избегнем критика, изпускаме много. Добрите лидери преодоляват този страх от уязвимост, за да споделят своите необичайни идеи със света.
Някои от тези необичайни идеи са се превърнали в смартфони, които днес всички използваме, или във филми, които всички гледаме.
Същото се отнася и за личното общуване. Може да прекарваме време с хора и като цяло да получаваме удоволствие, но истинското приятелство възниква, когато споделяме искрени мисли и не крием нищо от другите.
5.Да бъдем пример за другите
Трудно е да накараме другите да се променят, но можем да даваме пример. Ако не ви харесва някакво поведение на другите, никога не постъпвайте самите вие така. Да се ръководим от този принцип и в работните, и в личните отношения.