Детето не слуша, капризничи, отказва да чете? Да му помогне може… музиката. Специалистите смятат, че музикалната терапия позволява да се решат много детски проблеми.
Твърдението, че музиката може да укрепи здравето на децата, било изказано още през 1914 г . Твърдяло се, че капризите и нервозността се лекуват най-добре от майчините приспивни песни.
Плавните напеви умиротворяват и успокояват детето, благодарение на което кортизолът – „хормона на стреса“ в кръвта се понижава, и детето бързо се успокоява.
По-късно се формира цяло направление в медицината – музикална терапия. В някои държави, като в САЩ, например, е включена в медицинското застраховане като признат способ за корекция на емоционалното състояние на човека.
Доколкото музиката особено силно въздейства на децата, с нейна помощ могат и лесно да разрешат много детски проблеми.
1. Повишава интелекта
Изследователи от САЩ в продължение на 5 години наблюдавали деца. Една група деца посещавала уроци по музика в продължение на 2 години, друга група деца расли извън музикален съпровод.
Децата, посещаващи уроци по музика, били по-внимателни и трудолюбиви, пространството им мислене било по-добре развито. За най-полезна за интелекта била призната музиката на Моцарт.
Учените установили, че след 10-минутно прослушване на такава музика индексът на интелекта нараствал с 8-10 единици. Предполага се, че целебният ефект идва от преобладаването в музиката на Моцарт на звукове с висока честота, които предизвикват най-големия резонанс в кората на главния мозък.
2. Подобряване на говорните способности
Известният актьор Жерар Депардийо в юношеството си силно заеквал. Наставникът му по актьорско майсторство го изпратил при известния лекар Алфред Томатис, който предписал на младия актьор по 2 часа Моцарт дневно.
Само след няколко музикални процедури говорът на актьора станал нормален, а след няколко месеца ежедневна музикална терапия придобил и увереност в себе си.
Невролозите предполагат, че произведенията на Моцарт съдържат набор от вибрации, които хармонизират функцията на нервната система.
3. Корекция на задържането на развитието
Музиката неслучайно се определя като пътя към света на чувствата и емоциите. Доказано е, че свиренето на музикален инструмент до активизация на емоционалната сфера.
Затова и музиката активно се използва за възстановяване на деца със задържане в психическото развитие. През последните години музикалната терапия се използва, дори при рехабилитацията на деца с аутизъм – било забелязано, че са възприемчиви към музика.
За корекция на задържането в развитието се препоръчва използването на изразителната музика на романтизма – произведения на Чайковски, Шопен, Лист.
Смята се, че въздейства на дясното полукълбо на мозъка, което отговаря за възприемането на образи.
4. Справяне с хирерактивността
Правилно подбраните произведения понижават емоционалната напрегнатост, тревога и снемат страха. За снемане на нервната възбуда и излишната емоционалност са подходящи мелодиите с емоционални ритми – валсове, ноктюрни на Шопен, симфониите на Бетовен.
До голяма степен агресията, на която ставаме свидетели в училищата, доста често е предизвикана от огромното натоварване, на което са подложени съвременните ученици.
Очакванията на родителите и на обществото са огромни към тях, но тяхното тяло не е в състояние да ги поеме – и в резултат много днешни ученици са с хронични заболявания, и са прекомерно агресивни.
Ако родителите работят около 8 часа дневно, учениците след 6-7 часа в училище имат още толкова и домашни за подготвяне, като добавим и останалите допълнителни дейности, на тях изобщо не им остава време за чисто детски занимания.