Безпорядъкът в живота – не е нищо друго освен отражение на нашия твърде зает ум.
Но има и обратна зависимост – ако внесем хармония около себе си, можем да подредим и своето вътрешно пространство. И така, да се захващаме!
Гардеробът ни е препълнен, разписанието за деня също, имаме 758 приятели във Фейсбук, от които реално сме виждали само половината.
Завладяват ни мисли, емоциите се объркват… Стоп!
Да се заемем с почистване, да изхвърлим ненужното, да въведем ред, необходимо е спешно проясняване.
Психолози твърдят, че почистването притежава целебни свойства. Когато въведем ред отвън, това ни помага да го въведем и вътре.
На първо място, отделяме най-важното – ценности, потребности и желания.
И освен това, излизаме от положението на жертва и поемаме върху себе си отговорността за живота, отново придобиваме власт над нещата, отношенията и времето.
Въвеждаме ред във всяка област на живота, това означава да освободим пространство, за да го изпълним с това, което има значение за нас.
Ако не обичате да чистите, не се притеснявайте: можете да се научите на това. Ето няколко съвета как да се избавите от всичко излишно.
Време
Толкова сме претрупани с работа, че дори не знаем с какво да започнем.
Но няма да изпадаме в паника.
Възползвайте се от матрицата на Айзенхауер, наречена в чест на 34-тия президент на САЩ.
Тя помага за поставянето на приоритети, повишава личната ефективност.
Погледнете ситуацията отгоре, за да осъзнаете какво за вас е наистина важно, а не да реагирате на това, което е само спешно.
Помислете 5 минути за всичко, което трябва да направите.
След това си начертайте на лист хартия квадрат, разделете го на 4 малки.
На горния ляв квадрат напишете „Важно и спешно“, на горния десен – „Важно, но неспешно“, долу вляво – „Спешно, но неважно“, а на последния „Неспешно и неважно“. Така можете да оформите 4 типа задачи.
1. Важни и спешни
Трябва да се заемете с тях незабавно, без да отлагате и делегирате. Желателно е такива задачи да не са повече от 20%, в противен случай ще ви е трудно да успеете с всички тях.
2. Важни, но неспешни
Реалистично планирайте тяхното изпълнение във вашия ежедневник.
Това е вашата зона на израстване, тези дела трябва да се завършат, след като сте приключили с най-спешните и най-важните.
3. Спешни, но неважни
Помислете на кого да ги прехвърлите, помолете съпруга, детето, колега да свърши това вместо вас.
4. Неважни и неспешни
Към настоящия момент можете да ги премахнете от списъка, ще се върнете към тях по-късно… или няма да се върнете, всичко зависи от целите и свободното време.